معرفی محصول

پمپ دنده ای (gear pump)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معرفی پمپ دنده  ای (gear pump)

پمپ های دنده ای از مهمترین  انواع پمپ ها می باشند که در افزایش فشار سیالات لزج از آنها استفاده می شود. این پمپ ها در واقع دارای یک چرخ دنده می باشند که وظیفه ایجاد فشار و پمپاژ سیال را بر عهده دارد. از پمپ های چرخ دنده ای (gear pump) برای انتقال روغن مربوط به روغنکاری استفاده می شود بنابراین این پمپ های جزو اصلی سیستم های روغنکاری موتور و دیگر تجهیزات می باشند. در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهد شد.

 ساختمان پمپ های چرخ دنده ای (gear pump)

ساختمان پمپ های دنده ای (gear pump) بسیار ساده و قابل درک می باشد. اجزای پمپ چرخ دنده ای در شکل زیر اشاره شده اند.

پمپ دنده  ای (gear pump)

همانطور که مشاهده می کنید  پمپ های دنده ای دارای دو چرخ دنده که یکی از آنها محرک و دیگری تحریک شونده می باشد. محرک می تواند نیروی لازم برای حرکت خود را از بیرون توسط یک موتور الکتریکی و یا موتور اصلی دریافت نماید. دو چرخ دنده موجود در پمپ تنها قطعات دارای حرکت در پمپ بوده و دارای اهمیت می باشند. . می توان گفت که هر دوی آنها قطعات و بخش مهم پمپ دنده ای می باشد.

پمپ دنده ای (gear pump) دارای ورودی و خروجی مجزا می باشد ولی نمی توان گفت کدام یک ورودی و کدام یک خروجی می باشند زیرا ورودی و خروجی با مسیر سیال و جهت چرخش چرخ دنده ها مشخص می­شوند. شایان ذکر می باشد پمپ های دنده ای در خروجی خود برای افزایش ایمنی  مجهز به شیر اطمینان می باشند. اگر فشار خروجی بیشتر از فشار تنطیم شده باشد شیر اطمینان عمل کرده و سیال از حروجی به سمت ورودی پمپ حرکت خواهد نمود. بدین صورت فشار در خروجی پمپ کنترل می شود. پوشش و بدنه پمپ نیز مانند چرخ دنده ها مهم می باشند زیرا بواسه درز بندی مناسب بین دندانه های چرخ دنده ها و بدنه و حرکت چرخ دنده فشار در سیال ایجاد شده و افزایش می یابد. بنابراین دقت در ساخت پمپ های چرخ دنده ای از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. همچنین نیروی گریز از مرکز نیز می تواند در افزایش فشار سیال کمک نماید.

نحوه کارکرد پمپ چرخدنده ای (gear pump)

پمپ دنده ای دارای کارکرد ساده و سر راستی می باشد. کار پمپ از زمان دریافت سیال در ورودی پمپ آغاز می شود.. وقتی سیال بواسطه خلا ایجاد شده در بین دندانه چرخ دنده ها به سمت آنها حرکت می نماید با حرکت بیشتر چرخ دنده های سیال در بین دندانه ها محبوس می شود.

سیال محبوس شده با حرکت چرخ دنده های از سمت مکش و ورودی پمپ به سمت خروجی آن حرکت می نماید. شایان ذکر می باشد وجود درز بندی مناسب بین بدنه و دندانه های چرخ دنده برای انجام شدن مناسب این فرآیند مهم می باشند. در انتهای مسیر و در خروجی پمپ از آنجایی که سیال جایی برای حرکت پیدا نمی نمایند بنابراین سیال متراکم شده ( در واقعیت سیال مایع، روعن تراکم ناپذیر می باشد و منظور اعمال نیروی زیاد به سیال می باشد) . روغن فشرده شده از خروجی پمپ خارج شده و جهت مصارف روغن کاری به محل مورد نظر منتقل می شوند. شیر اطمینان انتهای پمپ فشار خروجی را پک نموده و در صورتی که فشار بیشتر شود عمل خواهد نمود.

مشکلات و تعمیرات در پمپ های چرخ دنده ای (gear pump)

وجود قطعات متحرک در ماشین آلات باعث ایجاد ساییدگی و شکست در قطعات می شود بنابراین هر ماشین دارای قطعات متحرک نیاز به تعمیر و نگهداری خواهد داشت. مشکلاتی که برای gear pump می تواند ایجاد شود به قرار زیر می باشد:

  • کاهش فشار
  • ساییدگی در دندانه ها و شکست

نگهداری پمپ های چرخ دنده ای

  • بررسی فاصله بین بدنه و دندانه های چرخ دنده و اصلاح آن است.
  • چک کردن  درزبندی بین دندانه های دو چرخ دنده  اصلاح آن
  • چک کردن شسر اطمینان و اطمینان و عملکرد مناسب آن

موارد بالا برخی از مشکلات و همچنین نگهداری های مورد نیاز برای پمپ چرخ دنده ای می باشد.

 مواد مورد استفاده در ساخت اجزا پمپ دنده ای

مواد زیر را در ساخت قطعات مختلف پمپ دنده استفاده می شود.

شافت: از فولاد فرچ شده ساخته می شود

روتور ها: از آلپاژ فولاد

بدنه : از چدن خاکستری

موارد استفاده از پمپ دنده ای

استفاده از پمپ دنده ای خاص و محدود می باشد. از آنها برای روعنکاری گیر بکس و موتور  در کاربردهای سرعت پاییت استفاده می شود. همچنین از آنها برای انتقال سوخت و روعن، سیستم سوخت رسانی بویلر و ... نیز استفاده می شود.

پمپ دنده  ای (gear pump)

Tags: